Juniorijaos

Haluatko mukaan toimintaan ja mistä saat tietoja junioripurjehduksesta?

Etsimme koko ajan uusia apuohjaajia ja taustavoimia junioripurjehdukseen - mikäli olet kiinnostunut lasten ja nuorten purjehdusharrastuksen ohjaamisesta ota yhteyttä seuran hallitukseen.

Lisätietoja kaikkeen junioripurjehdukseen liittyvästä saat seuran hallitukselta.

Tällä hetkellä seuralla ei ole aktiivista juonioritoimintaa auktorisoitujen ohjaajien puutteen vuoksi.

Seuralla on tällä hetkellä kolme Zoom-8 jollaa (kuvissa ylempänä) sekä uutena Laser eri rikivaihtoehdoilla (Standard, Radial, 4.7), joita seuran juniorit saavat käyttää korvauksetta.

Ohjaajaveneinä käytössä on alumiinivene Buster ja kumivene Grand Silverline.

Purjehdus- ja jollaleirejä kannattaa etsiä Joensuun Veneilykoulun koulutuskalenterista.

Jollapurjehdus on laji, jossa toisinaan kastuu perusteellisesti. Vesi voi roiskua laidan yli ja joskus jolla kaatuu ja purjehtija joutuu veden varaan. Vaikka ei kastuisikaan, alkukesästä vesillä voi olla kylmää. Tämä kaikki kuuluu asiaan ja niihin on jokaisen purjehtijan hyvä varautua oikealla asenteella ja vaatetuksella.

Jos lapsella on oma märkä- tai kuivapuku, se on paras asu ja sitä voi käyttää. Kuivapuku on melko suuri investointi mutta lisää olennaisesti purjehtimisen mukavuutta ja pidentää kautta vähintään kuukaudella, jopa puolellatoista. Edullisempi vaihtoehto, märkäpuku, on myös kelpo asu kylmien vesien aikaan. Märkäpukuja on eri paksuisia (3 mm ja 7 mm) ja lyhyt- ja pitkähihaisia malleja.

Mikäli erikoispukua ei ole, kylmien vesien aikaan purjehtija voi pukeutua esimerkiksi seuraavasti:

• Ulkoilu- tai tuulipuku (huom. ei toppauksia)
  • Puuvillapoolo tms. paita
  • Lakki/huivi päätä suojaamaan (kylmällä säällä pipo)
  • Kevyet jalkineet (tennarit, lenkkarit tai neopreenitossut) - EI KUMISAAPPAITA!
  • Ihoa lähinnä urheilukerrasto (jos lämpötila on alle 15 astetta)
  • Oikein kylmää säätä (alle 10 astetta) varten on hyvä varata yksi lämmin välikerros, esim fleeceä tai ohutta villaa
  • Purjehdus- tai neopreenihanskat ovat hyvät kylmällä ilmalla.

Muita tärkeitä varusteita:

• Erittäin tärkeää: ihon aurinkosuojaus riittävän korkealla suojakertoimella
  • Oma juomapullo, min. ½ litraa.
  • Aurinkolasit

Seura huolehtii siitä, että jokaisella osallistujalla on käytössään asianmukaiset jollapurjehdukseen sopivat kauluksettomat kelluntaliivit.