Lapaliko

Joensuun Pursiseuralla on omistuksessaan Lapalikon saaritukikohta. Lapaliko kuuluu  Saimaan alueen pursiseurojen yhteiskäytössä oleviin tukikohtiin, joten sen käyttö on mahdollista kaikkien alueen veneilyseurojen jäsenille yhdessä sovittujen sääntöjen puitteissa.

JPS:n saaritukikohta sijaitsee Lapalikon saaressa Rääkkylän Jänisselällä. 62° 22,5' N , 29° 39,8' E. Tukikohta sijaitsee vastapäätä Rääkkylän Paksuniemeä, jossa on ravintola,  septityhjennys ja tankkausmahdollisuus. Paksuniemestä on lyhyt matka Rääkkylän keskustan palveluiden pariin. Lapalikossa on uusi laituri ja hyvä hiekkaranta mm. lasten uimapaikaksi.  Käytössä ovat tällä hetkellä katettu grillikatos,  "Palvaamoksi" kutsuttu tilava grillikota, soutuvene,  pieni moottorivene, zoom-jollia purjehduksen harjoitteluun sekä frisbee-golfrata, lentopallokenttä ja keinu lapsille. Lisäksi huussien vierestä löytyy biojäteastia kompostointiin.

Rantautuminen

Lapalikon laituri sijaitsee saaren itäpäässä pohjoisen puolella. Laituriin pääse suuremmilakin veneillä. Turvallisin reitti saaren eteläpuolelta kulkevalta 2,4 m väylältä saaren kärki itäpuolelta kiertämällä. Saaren itäkärjen ulkopuolella on epävirallinen pohjoisviitta turvallisen lähestymisen varmistamiseksi.

Sukeltaja on tarkastunut poijut 12.9. 2022.  Kaikki poijut ovat käyttökunnossa, mutta oheisessa kuvassa punaisella merkatuihin poijuihin kiinnittyminen kovalla tuulella on varmistettava kiinnittämällä vene toiseenkin poijuun.

LAPALIKON YÖPYMISMAKSUT 2022

Yhteiskäyttöseurojen jäsenet  ja vierailijat 10€/vrk

Yöpymismaksu sisältää tukikohdan yleisen saunavuoron käyttämisen.

Vierailija kirjaa tiedot itsestään ja veneestään saunan pukuhuoneessa olevaan vieraskirjaan.  Yöpymismaksun voi maksaa joko saunan pukuhuoneessa olevaan kassalippaaseen, seuran tilille tai käyttää mobiilimaksua (mobile pay). Tarkemmat ohjeet löytyvät  saunan pukuhuoneesta.

Maksujen tilinumero:

FI39 5770 0510 0155 37

LAPALIKON TOIMINTAOHJEET

1. Käyttöoikeudet

Lapaliko on Joensuun Pursiseuran (JPS) saaritukikohta. Se on tarkoitettu seuran jäsenten ja heidän seuralaistensa virkistyskäyttöön.

Näiden ohjeiden ohella Lapalikossa noudatetaan Saimaan yhteiskäyttöseurojen sääntöjä.

JPS:n jäsenten lisäksi Saimaan yhteiskäyttöseurojen lipun alla kulkevat alukset ovat Lapalikoon tervetulleita.

JPS:n jäsenet voivat kutsua vierailijoita tutustumaan Lapalikoon. Kutsujan pitää tällöin olla itse paikalla.

2. Maksut

Lapalikossa yöpyminen ja saunominen on seuran jäsenille maksutonta.

Saimaan tukikohtayhteistyössä olevien seurojen jäseniltä, ja jäsenten kutsumilta vierailta, peritään yöpymismaksu, joka sisältää saunan käyttöoikeuden yleisten saunavuorojen aikana.

Kunakin vuonna perittävät maksut ilmoitetaan näkyvällä paikalla.

3. Saunavuorot

Naisten sauna on klo 18:00-19:30 ja miesten sauna klo 19:30-21:00. Yhteisestä sopimuksesta sauna voidaan lämmittää muunakin aikana.

4. Saarietiketti

Auta laituriin rantautuvia, toivota heidät ystävällisesti tervetulleeksi ja opasta tukikohtaa tuntemattomia saaren käytössä. Täydennä käyttämäsi puut ja vesi saunaan. Pidä huolta veneistä, saunasta, harrastus- ja ruoanlaittovälineistä sekä työkaluista.  Pilkkeiden teko on sallittua ja toivottavaa. Puita ei sen sijaan saa kaataa ilman saari-isännän tai hallituksen lupaa. Käsittele tulta varoen. Rajoita tulenteko Palvaamoon ja rannan grillauspaikkaan. Vie jätteesi mennessäsi. Varastorakennuksen ja huussien kulmalla on pieni biojäteastia, johon voit jättää mahdolliset biojätteet. Pidä lemmikkisi kytkettynä.

Kunnioita muiden veneilijöiden oikeutta rauhalliseen ruokailuun, lepoon ja virkistäytymiseen. Puolen yön jälkeinen äänekäs ilonpito edellyttää kaikkien laiturissa olevien veneiden miehistön suostumusta.

5. Vieraskirja

Saaressa vierailijat kirjaavat tiedon veneestä ja veneseurasta Lapalikon vieraskirjaan.

Tervetuloa! Viihtyisää ja virkistävää oleilua!

JPS:n hallitus